Elon Musk brukar tjata om att X är världens viktigaste nyhetsplattform och den enda “neutrala”, men i helgen lyckades Musk snarare visa hur dålig plattformen är. Funktionen About This Account rullades ut med ambitionen att skapa transparens. Ett klick på en profil skulle avslöja var kontot skapats, var användaren befinner sig och hur ofta namnet bytts ut. Slutresultatet visade hur många konton som i själva verket är något helt annat än vad de utger sig för att vara.Det tog ungefär fyra timmar innan utvecklingschefen på X skrev “I need a drink”. Och det är förståeligt. Funktionen började nämligen omedelbart avslöja att många av de mest högljudda MAGA-kontona inte alls sitter i Texas eller Ohio, utan i Bangladesh, Marocko, Nigeria och någonstans i Östeuropa. Konton med hundratusentals följare, som pumpat ut aggressiva kulturkrigsinlägg, visade sig vara mest botar och makedonier som insett att upprepa MAGA-lögner ger följare och tjänar småpengar genom Musks Creator-program.Samtidigt började About This Account placera helt vanliga, verifierade konton på slumpmässiga platser runt om i världen. Den populära YouTubern Hank Green vaknade till beskedet att hans konto var baserat i Japan, trots att han aldrig satt sin fot där. Och då kunde alla hävda att de blivit felmärkta. En perfekt ursäkt.Det här är egentligen den punkt X varit på väg mot länge. En plattform där algoritmen belönar starka känslor, helst ilska, och där utgångspunkten är att alla ljuger och ingen har ansvar för att städa upp. Resultatet blir en plats där fejkade konton som klagar över att ha blivit avslöjade som fejk, samtidigt som andra lika fejkade konton utnyttjar funktionen för att utmåla sina meningsmotståndare som ryska, pakistanska eller thailändska troll. Till slut nollas allt. Det går inte längre att avgöra vem som faktiskt sitter bakom ett konto och därmed tappar plattformen sin sista rest av trovärdighet.Samtidigt fortsätter amerikanska politiska influencers, journalister och redaktioner att betrakta X som en sorts pulsmätare. Det är här många nyhetscykler startar och det är här politiker hittar exempel på hur ”folk” reagerar. I somras visade en studie att över en tredjedel av ilskan kring Cracker Barrels logobyte kom från fejkade konton. Om ett logobyte kan få den typen av konstgjord uppmärksamhet går det att föreställa sig hur lätt det är att manipulera debatten om abort, migration eller konflikter i Mellanöstern.Bra påminnelse (inte minst för journalister) om att bara för att folk skriker högt på sociala medier, betyder det inte automatiskt att det är representativt för gruppen den säger representera. Eller ens sant.Jag loggade själv ut för sista gången efter att Musk heilade.