För några veckor sedan fanns det en tråd i Facebook-gruppen 925 då folk berättade vad de önskade att andra visste om deras jobb. En grej som min kompis Jenny har lärt mig, och som jag tror att hon upprepade i tråden, var att dra av lakan från hotellsängen innan man checkar ut. Många som städar hotell har förslitningsskador i armarna på grund av bäddandet. Det var fullständigt logiskt att hjälpa till med lakanen när jag hörde det, men hade aldrig tänkt på det. Andra skrev att de jobbade med försäkringar och önskade att kunderna hade försäkringsnumret färdigt när de ringde upp. Somliga satt i kundtjänst och påminde folk om att de sällan var personligt ansvariga för folks missöden och därför inte förtjänade utskällningar. Som journalist skulle jag vilja påminna dig som blir intervjuad att en artikel/ett reportage inte är en reklamplats/ett språkrör för den intervjuade. Journalisten har ingen skyldighet att låta dig läsa igenom texten och komma med förändringar. På sin höjd kan du få läsa citat eller kolla fakta. Journalister vill dig inte illa eller misstolkar dig med avsikt, men din uppfattning av verkligheten/sammanhanget kanske (antagligen) inte är exakt densamma som journalistens. Er tur: Vad önskar ni att folk visste om era jobb? Read more