Jag läser ju inte bara journalistik och prostitution, utan tar också en PR-kurs. Just nu pratar vi om hur kapitalistiskt och monopolistiskt internet är och hur det ursprungligen inte alls var meningen. I samband med det har vi naturligtvis pratat om skräddarsydda annonser och kraften av kompisar. Om en bekant rekommenderar en grej är det mycket sannolikare att du köper den än om du bara snubblar över en annons och det är naturligtvis därför är mycket värdefullare att till exempel få en bloggare att säga nåt om en produkt. Det vet alla. I början tyckte folk att det var lite obehagligt att blanda ihop vänskap och kommersialism, men småningom börjar till och med de mest kritiska vänja sig. Normaliseringen är blixtsnabb. Personligen hoppas jag alltid att bloggare som “tipsar” om rabattkoder och produkter åtminstone får ordentligt med betalt för det. Och ni vet hur google kan ge olika svar på samma fråga lite beroende på vem som frågar (på basen av hens sökhistoria). Enligt en artikel jag nu läser kommer framtida URL:s på samma sätt att se olika ut på basen av sökarens.“Google’s former CEO Eric Schmidt notes that individual targeting “will beso good it will be very hard for people to watch or consume something that has not insome sense been tailored for them.“ Read more