Nu kan det ju vara att de flesta av är är 45 och VD:n eller annan sorts chefer och inte behöver mina tips, men jag tänkte ändå komma med några tankar som jag önskar att jag vetat om när jag började jobba. Helt ohierarkisk ordning: – Var trevlig att jobba med. Så otroligt viktigt. I Norden är de flesta av våra branscher så små (för att inte tala om Svenskfinland) att ryktet om dåligt humör, divalater och usel attityd sprider sig blixtsnabbt. – Nätverka. Vidrigt ord, men det gäller tydligen precis lika mycket i USA som i Finland. Så mycket enklare att få ett jobb om man har nån som kan tipsa som en eller som kan bekräfta att man är en bra typ när man skickat in sin ansökan. – Det är tyvärr inte alltid den som jobbar mest i tysthet som blir belönad. Vill man ha löneförhöjning eller ny tjänst eller bara bli uppmärksammad lönar det sig att vara tydlig med det. – Skaffa en mentor. Antingen genom ett system som Diamanten eller Kristallen eller gör som jag freestyla genom att fråga en person som jobbar inom samma bransch (men ändå inte är din chef). – På en gästföreläsning förra veckan berättade en programledare att hon aldrig tackar ja till det första löneförslaget. Om inte bättre lön kan man förhandla till sig mer semester, distansjobbdag eller annat som gör ens arbetsliv bättre. Det har jag ännu aldrig vågat göra själv, men ska börja med det. – Och så skadar det ju inte att vara bra på det man jobbar med. Linn påpekade en grej som tål att lyftas upp: Var generös och tipsa folk om jobb och varandra! Ni får gärna fylla på med tips och anekdoter. Read more