Jag har varit vaken sen klockan tre imorse så jag kanske inte kommer med den smartaste analysen, men kan inte hålla mig. Får väl pudla om det blir fel. Förresten, det är så underskattat att pudla och be om ursäkt! Alla borde lära sig att göra det istället för att tro att man lättast tar sig ur ett misstag genom att förneka det. Detta har hänt: Mia Skäringer gör en parodi på Isabella Löwengrips reklam för barnvagnar. Allt detta utspelar sig på Instagram. Allt utspelar sig nuförtiden på Insta Löwengrip blir sårad och tycker att Skäringer pissar på systerskapet. Skäringen svarar att riktigt jämställdhet handlar om att få skoja om både kvinnor och män. Jag tycker att det blir lite pojken som ropade på varg om man varje gång man blir kritiserad av en annan kvinna kallar det antifeminism eller att skita i systerskapet (lex Hannah och Amanda). Systerskapet handlar om att man ska få kritisera andra kvinnors handlingar, ge sina systrar dåliga recensioner och säga till på skarpen när man tycker att de gör fel. OCKSÅ! Alla kvinnor måste inte ständigt hylla och krama varandra. Läs mer om detta på Cissi Wallins Insta (såklart Insta). I senaste podden talar Magnus och jag om makten som influencers har. Att de indirekt säljer det som följarna uppfattar som privatliv och personlighet. Följarna uppfattar influencern som en kompis och klart som fan att man hellre köper en grej som en kompis tipsat om än något från en random reklam. Frågan är bara, när är influencern ett varumärke och när är hen en privatperson. Om privatlivet och varumärket fått ett kapitalistiskt kärleksbarn, heter hen då Influencer? Just detta, Skäringer och Löwengrip, talar vi om i senaste podden. LYSSNA! I evigheternas evighet kan vi debattera om VAD man får skämta om (välkomna alla vita komikermän som svarar: ALLT! eftersom den största diskrimineringen de utsatts för är handlar om kvinnor som inte haft lust att ligga med dem), men så här tycker jag: Det är roligt när man sparkar uppåt och skämtar om sånt som kniper till lite, som till exempel konsumtionssamhället och att sälja en barnvagn för varje tillfälle, men det är inte lika roligt att skoja om kvinnors kroppar. Hanna skriver om just detta här. Vad som är att sparka uppåt i just Löwengrip/Skäringer-affären är lite oklart för mig, men jag lutar nog mot att Skäringen är på vippen att sparka neråt. Hennes kulturella kapital är skyhögt, skådespelare, komiker, skribent, programledare och what not. Det går visserligen bra för Löwengrip, Nordens största blogg läste jag nånstans, men att ha byggt upp ett företag på sina influencerskills räknas inte ännu som högt kulturellt kapital. Eller vad tycker ni? Jag ska nu duscha av mig den här vidriga vakennatten och träffa Karin J för att planera våra uppträdanden på bokmässan. Read more