Varje vecka samlar jag ihop det bästa jag läst i mitt nyhetsbrev och den här veckan finns där ett reportage om snittblommor och specifikt rosor inför alla hjärtans dag och vilken stor klimatpåverkan de har. De flesta produkter som transporteras runt i världen åker båt, medan blommor måste flyga för att hålla sig fina. Veckorna innan alla hjärtans dag lyfte till exempel fler än 30 plan dagligen med rosor från Colombia till Florida. Här finns artikeln, rekommenderar den varm också för att den har så snygg grafik.Teknifik (Elin) kommenterade under och påpekade att snittblommor som symbol egentligen bara är en kulturell norm som människan hittat. Alltså på att det är romantiskt att ge varandra blommor eller köpa stora blomsterarrangemang inför begravningar. När jag pluggade vid USC gick jag en kurs i PR och propaganda. Där berättade föreläsaren att orsaken till att förlovningsringar har diamanter i sig grundar sig i en framgångsrik marknadsföringskampanj som skapades av det juvelerarföretag som senare skulle bli De Beers. Kampanjen lanserades på 1940-talet och hade syftet att öka efterfrågan på diamanter. Den specifika kampanjen, som inleddes 1947 med frasen "A Diamond is Forever" var utformad för att associera diamanter med evig kärlek och oföränderlig förpliktelse. Kampanjen lyckades skapa en koppling mellan diamanter och kärlek, och det blev snabbt en social norm att välja en diamantring som symbol för förlovning.Alltså det mesta som vi tycker är självklart kommer från att någon i vår egen kultur hittat på det (eller vill sälja fler grejer).