Under tisdagens föreläsning hade vi besök av Sarah Penna som är en av grundarna till the Big Frame. Företaget jobbar som ett slags manager för folk som vill bygga en karriär på Youtube. Att folk som gör kreativa grejer på rörlig bild ska få lön. Penna sade att folk skrattade åt henne 2009 då hon berättade om sin sin affärsidé, men i dag jobbar hon med några av världens största varumärken. Det som jag tyckte var speciellt intressant i Pennas presentation var att hon ser stor skillnad mellan inflytande och storlek. Hon menade att de största Youtube-filmerna kan vara mycket mindre inflytelserika än de med färre visningar, men med en hängiven publik. Penna pratade också om monolog versus dialog och hur viktigt det är att man inte bara skriker ut sitt budskap i en megafon. Jag drog naturligtvis genast paralleller till bloggvärlden. Det här ska vi prata mer om i söndagens Vad har Peppe lärt sig under veckan som gått. PS Nina Åkestam och Fredrik Wass skriver om start ups och bristen på kvinnor och mångfald. Read more