Vi det här laget har de flesta av er säkert sett och läst om Essena O’Neill. Instagram- och Youtube-stjärnan som publicerade en video där hon gråter och berättar om hur fejk allt är. Hur varje instabild föregås av hundra “misslyckade”, hur kläder och saker som synd på bilderna är gåvor och hur mycket pengar social media-personligheter tjänar på att säga att de gillar en produkt. Den här diskussionen verkar dyka upp med ungefär två års mellanrum i olika format. Va? Lever inte inredningsbloggare i ständig perfekt stylade och ljussatta hem? Är inte barn alltid kammade och rena kring munnen? Går inte folk omkring ständigt sminkade och poserande för en osynlig kamera? Kontentan: Sociala medier är inte äkta, ut i riktiga livet och träffa riktiga MÄNNISKOR! Men det det finns människor också bakom bloggar, facebook, twitter, youtube, snapchat och instagram. Sociala medier är ett sätt att umgås med helt riktiga människor. Grejen är den att de flesta av oss vill plocka undan smutstvätt och fylla diskmaskinen när folk kommer på besök, barnens munnar torkas och det är inte ovanligt att man drar på sig lite mascara. Vi anstränger oss för att vara fina och trevliga när vi rör oss bland folk. Sociala medier är inte dokumentära eller journalistiska berättelser. Viktigare än att vi stänger av skärmarna är att lära unga människor (och äldre) vad smygreklam är och att det är förbjudet i lag. Att sociala medier kan vara samma sak som att bläddra i ett glansigt magasin, men också att hänga med sina kompisar. Att det är en konstruktion eller åtminstone en del av verkligheten. Att vi diskuterade mediakritik och för att få mediakonsumenter att förstå konsumtionssamhället. Sociala medier är allt: människor, känslor, reklam, sanning och lögn. Precis som livet utanför. Det viktiga är att lära sig orientera i den här världen. Inte att stänga ner den. Det är heller inget fel på att tjäna pengar på sitt arbete också om arbetet är en Youtube-kanal, det är ett hårt jobb att bygga upp en profil som sticker ut bland miljoner andra bloggare. Därför är O’Neills video så bra. Hon har nått ut till en publik som kanske inte är så insatt i hur företag och sociala medie-stjärnor jobbar. Transparensen leder förhoppningsvis till att smygreklam synas och vi påminns om att folk alltid är mycket mer än det vi ser framför oss. Verkligheten: Kastar mig över en lobsterroll medan mitt barn svälter bredvid mig. Read more