Linda skrev om Pantenes nya feministiska reklamsnutt och undrade vad jag tyckte om den. Hon länkar också till den här texten på Time som är kritisk till att sälja grejer med halvfeministiska videosnuttar. Spontant känner jag lite obehag när företag vill sälja grejer genom att visa att de visst är feministiska. Så där som när Dove gick ut med några “riktiga kvinnor”* i olika storlek uppradade efter varandra och Dove menade att alla är lika snygga oberoende av kroppsform (så länge de smörjer in sig med Doveprodukter). Nå, alla de här kvinnorna var faktiskt traditionellt snygga. En del var lite mulligare än de stereotypa fotomodellerna, men som sagt skitsnygga. Ingen hade dålig hy, funktionsnedsättning, var kraftigt överviktig (inte en cellulit så långt ögat kunde nå) eller stor näsa. Det kändes lite “Sälj grej med tjej”. Alla kvinnor i Pantenes reklamsnutt är slanka och traditionellt vackra (ändå plus för att alla inte är kritvita) och trots att det är fint att Pantena uppmärksammat hur olika män och kvinnor uppfattas i samhället kunde de visa att de på allvar vill jobba för jämställdhet genom att till exempel visa annat än stereotypa reklamkvinnor eller varför inte put your money where your mouth is och donera en stor summa pengar för flickors skolgång i u-länder eller kvinnorjourer (eller kanske de gör det? Har nån koll?) Nu handlar ju reklamen i grund och botten att vi ska välja Pantenes schampo när vi står och velar vid produkthyllan i mataffären. Vi ba: “Just det. Pantene är ju feminister. Jag köper deras shampoo!” Och därför tycker jag att det är Pantene som står för dubbelmoralen. *Annan grej vi borde prata om: Det här med hur “riktiga kvinnor” ser ut och känner gör mig alltid lite illa till mods för alla är lika riktiga varje sig man väger 100 eller 50 kilo, om man har silikonbröst, eyeliner, ett bröst, hårförlängningar eller aldrig skulle drömma om att sminka sig. Read more