På engelska finns det uttrycket "hit the ground running" och det är precis det jag sysslat med sedan vi anlände till Stockholm. Ingen mjuklandning eller startsträcka, bara rakt in i processen att ordna våra två Friday Lab-events. Maja och jag har under de senaste åren ordnat några event och jag tänkte att jag kunde dela med mig av våra erfarenheter och misstag. Först gäller det att hitta en bra plats. För ett bra pris. Vi har ordnat några event på kontorshotellet Klustret som Maja är medlem i. Där finns olika storlekars salar/rum så det finns en möjlighet att justera ifall deltagarantalet blir större/mindre. Det som kostar brukar vara själva utrymmet och maten och dessa, plus eventuell gästföreläsare, brukar påverka på deltagaravgiften. Deltagaravgiften är såklart också beroende av hur många som deltar. Vi försöker sätta en deltagaravgift så låg att så många som möjligt kan delta, men så vi ändå får lite betalt. Vi vill att allt vi gör ska återspeglas i Friday Labs värderingar som är hållbara, inkluderande och att alla ska få betalt. Det är trevligt att bjuda på något så vi brukar servera kaffe och nåt smått tilltugg. Lunch får bli en bowl. Vi brukar utgå från vegetariskt eftersom det passar ihop med våra värderingar. Det lönar sig att kolla gällande allergier eftersom det är tråkigt om någon inte kan äta maten. Mitt tips är att göra det så enkelt som möjligt för sig själv. Räkna med att det är något som strular, vinet ni ska skåla i på avslutningen inte dyker upp (sann historia), projektorn inte funkar, tryckfel i programmet eller något annat. Det går inte att förbereda sig på allt, men det är bra att ha några plan b:s. Och räkna med att något skiter sig, men att det antagligen ändå går bra.Ja och sen är det ju bra att ha ett intressant program också, men det kan jag skriva mer om efter den här helgen.