Johanna ställde en jättebra fråga om hur de amerikanska skolorna jobbar med läsning. Ungefär så här går det till i Santa Monica. Vidar går i en skola som satsar väldigt mycket på läsning, skrivning och på individuell utveckling. Tanken är läxorna ska bli mer levande än statiska. Läraren försöker välja ut böcker som passar specifika barn i klassen (Vidar kommer ofta hem med böcker om spindlar och hajar). Skolan använder sig av en metod som kallas DIG (Differentiated Individual Growth). För tillfället är de inne i en vecka som fokuserar på skrivning och eleverna får förslag på uppgifter att göra i samband med skrivningen, dessa kan alltså vara i stil med: Skriv ett brev till en tidigare lärare och berätta hur det är att gå i andra klass. Skriv en dikt. Skriv så många ord du kommer på som börjar med th. Intervjua någon hemma och skriva ner den. Läsningsuppgifterna kan vara så här: Läs högt för din syster. Läs och berätta sedan om huvudpersonen i boken. Läs och berätta om vad du tänkte om en händelse i boken. Läs en bok och rita huvudkaraktären. Två DIGs i veckan. Plus läsa 20 minuter varje dag. Read more