En amerikansk presidentkampanj är gigantisk i storlek och gigantiskt i dollar. Förutom kampanjmöten, tv-reklam och sociala medier inbegriper också kampanjen massor av frivilliga som ringer upp potentiella väljare och knackar dörr (min dressyrtränare avbokade lektionen i fredags för att knacka dörr i Arizona). Bara förra veckan knackade frivilliga för Harris-kampanjen sammanlagt 100 000 dörrar och ringde 1,8 miljoner samtal i bara North Carolina. Och såklart motsvarande i de övriga vågmästardelstaterna.Republikanerna har fått hjälp av Elon Musks förmögenhet och anställt dörrknackare, men det visade sig att en fjärdedel av knackarna bara tog sina 20 dollar i timmen och sket i dörrarna. Delvis kan det bero på att många inte ens visste att de skulle jobba för trumpkampanjen när de fick giget.Att republikanernas kampanj inte alltid håller måttet är ingen säker vinst för Harris, men i ett val som kan avgöras av några tusen röster är det extremt viktigt att nå folk som kanske inte annars skulle orka masa sig till valurnorna. För en som själv simmar i information kan det kännas ofattbart, men sanningen är att det fortfarande finns folk som inte har speciellt bra koll på presidentkandidaterna.När jag läste Semaforjournalisten Max Tanis spaning om hur medier nuförtiden kan välja vilka nyheter de marknadsför till olika målgrupper och hur algoritmer samtidigt gjort att vi konsumenter förväntar att bli serverade nyheter och information föll några pusselbitar på plats. Många av oss har blivit ganska passiva i vår nyhetskonsumtion. Vi förväntar oss att bli serverade alla nyheter istället för att själva läsa en dagstidning, lyssna på en radiosändning eller se nyheterna på tv:n. Eller ens googla och vara lite källkritiska. Förr var det en nyhetsredaktion som satte ihop paketet med nyheter vi fick varje morgon och kväll, nu konsumerar vi det som sociala medier-plattformarna tror att vi är intresserade av.Om vi inte genast ser världsnyheter på våra skärmar finns det en risk för att de lite mer konspiratoriska av oss tror att “media döljer sanningen” eller att det inte är en viktig nyhet.Att inte lita på journalister var något som Trump under sin första presidentperiod ständigt upprepade och nu verkar också folk som röstar på Demokraterna känna en allt större skepticism mot traditionell nyhetsmedia. Själv tror jag att en delorsak är att lokaljournalistiken haft en större trovärdighet än riksmedia, men efter att först Facebook och sedan alla andra sociala medier ätit upp all annonsinkomst finns det knappt någon lokaljournalistik kvar.Gör mig en stor tjänst och gå in och prenumerera på nyhetsbrevet. Även om ni inte har råd att betala 50 sek i månaden som det kostar blir jag glad och tacksam över varje ny prenumerant.