Angående inlägget om att muta bloggare. Jag tycker att det är ett smart drag av pr-byråer och företag att använda bloggar som maknadsföringskanal. Och smart att bloggare att tjäna pengar på sina bloggar. Det är inte ovanligt att folk sätter ner flera timmar av arbete på sin blogg varje dag och på samma sätt som annonsörer betalar för en plats i en tidning kan man köpa annonsplats i en blogg. Bloggen kan till och med vara en effektivare kanal om man som företagare har en klar målgrupp. Och det har man väl oftast. Men att tro att man kan nå hundra- eller tusentals människor genom en blogg för några tior, då man skulle betala hundra gånger mer för samma målgrupp i en tidning är arrogant. Det som är fult är när pr-byråer och företag inte inser värdet av synlighet i en blogg och när bloggare gör smygreklam. Precis som tidningar och magasin får leveranser med grejer som pr-byråerna hoppas att ska synas bland det redaktionella materiallet får stora bloggare en hel del grejer och erbjudande hemskickat. Skriver man om dessa eller till och med får betalt för att skriva om dessa ska det framkomma i texten att det är gåvor. I det förra inlägget om bloggmutor kommenterar Marica om hur företagare ska tänka när de vill göra reklam på bloggar. Slutsats: det är inte skamligt eller fult att tjäna pengar på att skriva blogg eller annonsera på en blogg. Men man måste bara vara ärlig med sina intentioner. Read more