Min nya bok Livet & USA kom ut i veckan och där skriver jag bland annat om hur manliga poddare hjälpte Donald Trump till makten genom att skapa en digital miljö där unga män kunde känna sig sedda och bekräftade, och i längden radikaliserade. Den så kallade manosfären, med en mix av konspirationer, machosnack och fattar du inte skämt-humor, blev ett verktyg för högern att nå väljare som annars aldrig skulle orkat bry sig.Nu är det tjejernas tur. I skuggan av manliga influencers som Joe Rogan och Andrew Tate växer ett parallellt universum fram: Den kvinnliga motsvarigheten till manosfären. Och den leds just nu av ett amerikanskt mediehus som heter Dear Media.Dear Media är ett poddnätverk baserat i Austin, Texas. De har närmare hundra podcasts som riktar sig till kvinnor, allt från dating, hälsa, skönhet, känslor och livsstil. Det är girlboss-energi blandat med terapisnack, råmjölk, parasitkurer och do your own research-attityd. Det är det mycket breda begreppet "wellness" och ibland med en tydlig flört mot samma systemkritik som underblåser konspirationsteorier från höger.Några av programmen leds av legitimerade läkare. Andra handlar om att prata med änglar. Gränserna mellan hälsa, självförverkligande och ideologi är ganska suddiga här. I sken av att vara opolitiska blir många av dessa poddar en inkörsport till misstro mot etablerade institutioner – precis som manosfären var för män.Dear Media når nu miljoner lyssnare. I vintras gästades deras flaggskeppspodd av både Ivanka Trump och Cheryl Hines, fru till antivaccin-aktivisten och nuvarande hälsominister RFK Jr. Under två timmar pratade Ivanka om jujutsu och bränt rostat bröd – inte om politik, men budskapet var ändå tydligt: Här är en plats där även konservativa kvinnor är välkomna.Medan traditionell media kämpar med räckvidd och förtroende, bygger poddarna intima relationer med sina lyssnare. I paneler på SXSW berättar kvinnor om sina sjukdomar, sin postpartum-depression, sin vilsenhet och får såklart applåder och erkännande. Det är rått, direkt och personligt, precis som parasociala relationer ska vara. Samtidigt skriver The Guardian om hur ortorexia, alltså en fixering vid ett hälsosamt leverne och “ren mat", är på uppåtgående, och experter pekar på sociala medier som en drivande faktor. Influencers inom wellness och "food purity" bidrar till en kultur av rädsla kring mat, där vanliga livsmedel utmålas som giftiga och människor uppmanas att misstro vård och vetenskap.Edison Research har visat att de mest efterfrågade poddämnena bland kvinnor i USA är mental health och selfcare. Med andra ord: precis det som Dear Media levererar. Dock inte alltid faktagranskat. Det här är inget marginellt fenomen. I USA lever vi i ett nytt medielandskap där politisk påverkan sker via selfcare, där hälsa är ideologi, och där makt byggs med en vänlig röst i örat och ett snyggt ansikte på skärmen.