I dessa tider av arbetslösa journalister och mindre redaktionen går jag givetvis och funderar på media. Här kommer några lösryckta tankar. Eftersom det tydligen är trendigt att jämföra bloggar med tidningshus tycker jag att vi gör det. Ursäkta generaliseringarna och att jag har så bråttom. Se detta som några snabba anteckningar:– I morse på radion sa medieforskare Anu Koivunen att tidningshusen behöver knyta sina läsare till sig. Här har bloggarna lyckats ypperligt. Bloggen är för många ett ställe dit man går för att få information, råd, inspiration, historier, konsumentupplysning och diskussion. Bloggaren en närmare relation till sina läsare. – Medan traditionella tidningshus är vana vid att sätta agendan och informerar läsaren håller bloggaren kontakt med sina följare. En framgångsrik bloggare håller koll på kommentarer och analytics, ser vad som funkar, sprids och gillas. – En bra blogg länkar ut (till annat än webshoppar) och ser till att inte vara internets ändhållplats.– Många bloggare har på ett förtjänstfullt sätt lyckats kombinera annonser, samarbeten och innehåll, utan att pruta på sin trovärdighet (en del bloggare rör sig tyvärr i gråzonen mellan smygreklam och öppen reklam och det är problematiskt för hela branschen). Vid det här laget torde de allra flesta läsarna hålla med om att det är roligare och mer realistiskt att kunna utföra ett jobb om man får lön. Lönen kan antingen betalas av läsare (i form av prenumerationer) eller i form av annonser och samarbeten (eller båda två). Bloggen är ofta mer nischad än en tidning och är därför intressant för riktad annonsering.– Är för övrigt nyfiken på om crowdfunding skulle lyckas på en blogg. Tror det.– Bloggen ligger aldrig bakom en betalvägg och skapar sålunda aldrig frustration när man klickar på en länk och möts av en vägg.– Det är svårt (omöjligt?) för en blogg att få journalistiska trovärdighet som ett tidningshus. En redaktion som backar upp en enskild journalist har helt enkelt större tyngd än en bloggare. En stor redaktion bidrar också med fler åsikter och perspektiv än en ensam bloggare. En blogg är inte automatiskt journalistik. I de flesta fall är den nåt helt annat. – Men kanske viktigast av allt: Det finns ingen konkurrens mellan bloggare och mediahus. De tävlar inte med varandra, de gör olika saker som ibland nuddar vid varandra. Däremot finns det samarbetsmöjligheter och mycket att lära av varann (eller mest av tidningshusen att lära sig av bloggaren). Nu måste jag skynda till dagis. Hejdå! Nästa gång jag tänkt på nåt i den här bloggen ska det handla om podden och tidningshus. Read more