I mitt nyhetsbrev (det finns här) länkar jag till en krönika, av Karin Petterson, i Aftonbladet som handlar om Bianca Ingrosso och om hur en valuta bland influerare är sårbarhet. Ingen är längre intresserad av Girlbossen från 2014, nu vill följarna ha lätt psykisk ohälsa, små misslyckanden och osäkerhet. Det innebär nämligen att influeraren är lätt att relatera till och därmed mer som vilken som helst av oss vanlisar.En annan fördel med sårbarhet är att det är svårt att kritisera en person som lägger sig ner och visar halsen, även om samma person vid sidan om kränger smink, underkläder, vin och what not.Så här skriver Petterson:"Det sårbara är ingen slump. De plattformar där vi i dag lever våra liv formar och driver kulturen åt det hållet. Det är business. För både algoritmerna och investerarna är en ledsen Bianca Ingrosso som oupphörligt skapar content och använder sitt vemod till att sälja smink till fjortonåringar jackpot"Det är klart att också mäktiga influerare är människor som kämpar med osäkerhet och dåliga dagar och det är viktigt att visa också den sidan. Det gör att en massa människor känner sig mindre ensamma. Det som jag tycker är manipulativt och cyniskt är att använda det som en säljstrategi.Vad tycker ni?