Har ni hört talas om kundvagnsteorin? Beroende på hur du hanterar en kundvagn går det att avläsa om du är en god människa eller inte.Kundvagnen uppfanns på 1930-talet i USA av affärsmannen Sylvan Goldman. Han ville få folk att shoppa mer och för att kunna göra behövde de ett hjälpmedel som rymde mer än bara två armar. Det funkade jättebra! Folk shoppade mycket mer när det fick en plast att lägga ner varorna i.Kundvagnen revolutionerade med andra ord sättet vi handlade på, men det är inte allt. Enligt en text på Reddit är, The Shopping Cart Theory, det ultimata testet på en människas moral. Är du en person som lämnar kundvagnen på parkeringsplatsen vind för våg eller för du den till sin plats? Svaret på den här frågan säger (enligt Reddit) mycket om ditt inre väsen.Att inte lämna tillbaka kundvagnen bryter inte mot någon lag, ingen bestraffar dig för det, men genom att köra tillbaka den det hjälper du andra.Kundvagnen och dess placering kan också påverka sin omgivning. I ett experiment lade man ut flyers på bilrutor i ett garage som både ledde till en matvaruaffär och ett gym. När garaget var fullt av kundvagnar på vift slängde 58 procent av kunderna flyern på golvet. När kundvagnarna stod i kö på sin rätta plats var siffran bara 30 procent.Forskare gjorde motsvarande med parkerade cyklar i en gränd. De knöt fast flyers vid cyklarnas styren. I en gränd med graffiti målat på väggarna slängde 69 procent av cyklisterna flyern på marken, i en gränd med rena väggar gjorde bara 33 procent det.Nu påminner det här lite väl mycket om Broken window-teorin med Rudy Giuliani i New York på åttiotalet och vi vet ju hur det till slut gick för Giuliani. Men poängen är väl att människan är ett flockdjur som gärna gör som andra och finns det exempel på stök är chansen större att vi stökar till det. Är folk ordentliga och visar att de tar ansvar över gemensamma utrymmen smittar det i sin tur av sig. För tillbaka din kundvagn.Men det är inte därför vi är här. Nu över till länkarna.