Det här är knappast nyheter för er, men jag tyckte att det var intressant. I tidningen Corporate Intelligence fanns en intressant artikel om kreativitet. Utgångspunkten var att olika barn leka bäst. Alltså att kreativitet föds bäst då man konfronteras med obekanta människor och platser. De flesta vi* umgås med är i ungefär samma ålder, jobbar med liknande saker, bor i liknande miljöer och så vidare. Det triggar inte så mycket nytänkande. Artikeln menar också att det vi kallar kreativitet eller magkänsla, det man bara känner att är rätt, ofta handlar om erfarenhet. Vi kan inte alltid sätta fingret på var vi lärt oss att en viss grej funkar, medan en annan aldrig kommer att gå, men känslan kommer vanligtvis från tidigare upplevelser. Och det mest okreativa av allt är möten. På möten strävar man nämligen efter konsensus och sitter man dessutom på möten med samma människor faller man lätt in i en viss roll och säger samma sorts saker. Vill man bli riktigt kreativ ska man tydligen åka till Rio de Janeiro, men det känns lite extremt just den här onsdagen, men man kan ju börja med att bara försöka stiga ut ur sin bekvämlighetszon. Om man vill bli mer kreativ alltså. *eller jag. jag vet ju inte hur det är med er. Read more