Sprang en runda och passade på att lyssna på senaste Medierna i P1. Speciellt intressant var avsnittet om podcaster och reklam. Om hur många podcastare blandar ihop annonsörernas budskap med sina egna åsikter. Medierna intervjuade en amerikansk specialist som sa att lyssnarna än så länge kan njuta av gratis underhållning och ganska lite annonsörer. Om högst fem år kommer det att se annorlunda ut när annonsörerna får upp ögonen för podcastens genomslagskraft. Värdarna blir som ett slags kompisar som tipsar om produkter.Det finns såklart olika sorters annonsering. Det som är tydlig reklam och det som famlar omkring nånstans i gråzonen mellan åsikt och köpt åsikt.Folk ska självklart få betalt för sitt arbete och jag fattar och tycker att det är bättre att två personer som grundat sitt eget bolag tjänar lite deg på mig jämfört med att megaföretag som Starbucks eller Apple gör det, men jag avskyr ändå smygreklamen i podcasterna. Det är att dumförklara lyssnarna. Och jag fattar inte att lyssnarna dessutom köper grejer poddarna kränger och bloggar/hashtaggar produkterna i social media. Först betalar man med pengar och sen gör man ännu gratis reklam för produkterna.Signatur: Den sura journalisten Read more