När jag började blogga 2005 fanns det inte på kartan att jag skulle marknadsföra och tjäna pengar på Livet & Helsingfors. Företag hade inte fattat hur fantastiska bloggar var och jag var tacksam om några kompisar läste. Minns att jag typ läste Ebbas, Philip Teirs och kanske lite senare Hannas och Jennys bloggar. Sen kom bloggens storhetstid, alla läste och kommenterade, men när andra sociala medier började konkurrera om läsarnas uppmärksamhet blev det plötsligt viktigt att marknadsföra bloggen. Jag har alltid tyckt att det är skitjobbigt att göra reklam för sånt jag själv producerat. I går bjöd jag till exempel in en massa vänner till Mellan radernas- facebooksida och kände mig extremt påflugen. Jag är världens mest ooriginella människa, jag vet att de flesta av oss känner så, men eftersom jag tjänar mitt levebröd på att folk läser det jag skriver och lyssnar på det jag pratar om är det en nödvändighet att lära sig marknadsföra mig själv. Jag får liksom bara bita ihop och tycka att det är tillräckligt bra, trots att jag ALLTID känner att jag kunde ha gjort lite bättre ifrån mig. OBS koketterar inte nu eller går med komplimanghåven. Menar det. På coachingen har jag fått öva mig på att se Peppe Öhman som ett företag och varumärke. Jag har fått öva på att ta olika roller i företaget och en av dem är marknadsföringsavdelningen. Om det här företaget ska gå runt måste marknadsföringsavdelningen funka (Magnus tycker för övrigt att jag borde lägga ner mer tid på HR-avdelningen). Sedan 2005 har jag, till stor del genom bloggen, fått byggt upp ett nätverk av läsare (en del har blivit vänner). Det har lett till uppdrag, att skriva böcker och krönikor, föreläsa och fått en massa massa kontakter. För att det ska fortsätta vara så här måste jag synas och därmed marknadsföra mina alster. Vanligtvis brukar jag slänga in ett inlägg på Facebook och ibland på Instagram. När jag läste Jennifer Sandströms otroligt utförliga och lättlästa inlägg om hur en man marknadsföra sin blogg kände jag att jag har mycket kvar att göra. Mycket kul alltså. Hon skriver bland annat om SEO, om att det lönar sig att gå med i olika bloggnätverk och vikten av att analysera sina egna inlägg. Read more