Redan 2012 försökte jag få min dåvarande arbetsplats att satsa på några poddar, men ingen var speciellt intresserad. Några år senare dök en nyhetspodd upp, men försvann sedan. Jag tycker det är synd eftersom poddarna i dag är en så naturlig del av mediaflödet. Det är ett enkelt sätt att ta in information (eller bara underhållning) och ett nytt sätt att haffa in annonsörer som kanske tröttnat på printmedia. För er som är intresserade av exakt HUR bra det går för poddar i USA vill jag tipsa om nyhetsbrevet (som för övrigt borde sändas också i podcastformat) Hot Pod. Fördelen med podden är bland annat att lyssnaren samtidigt kan promenera, köra bil, vika tvätt eller något annat som kräver lite uppmärksamhet. Plus att det är väldigt intimt. Att varje morgon ha New York Times Micheal Barbaros röst i mina öron gör mig trygg. Magnus klipper ganska många poddar nu och mer verkar det bli. Det som är intressant är att många influencers gått från blogg till Instagram och nu slänger in en podd. Min egen analys på det är att folk tröttnat på Instas tillrättalagda yta och vill ha mer av personerna bakom den. Om jag skulle vara poddproducent skulle jag uppmana poddarna att vara transparenta och berätta om sina liv. Jag säger inte att man behöver gröpa ur det mest privata, men berätta om misslyckanden och dråpliga situationer. Mänsklighet är så mycket mer intressant än det perfekta. Men hörni, nu undrar jag vilka poddar ni lyssnar på! Lyssnar ni till exempel på några av Maggans influencerpoddar som Kenza & Dani _när livet händer, Oss emellan med Klara Elvgren & Fanny Lyckman eller Rebecca Stella & Vanessa? Jag har för övrigt gått från att använda telefonens egen podvcastapp till Overcast, som är så mycket bättre. MEN det blev snyggare att ta screenshots på Podcaster. Snart kommer för övrigt alla att bara lyssna på på poddar på Spotify som verkar gå hårt ut med podcastsatsningar. Ja och så spelar vi in ett nytt avsnitt av Magnus och Peppes Podcast idag. Ska bli så KUL! Read more