Jag tänker ofta på influencers, poddare och det märkliga fenomenet parasociala relationer. Därför kastade jag mig över det här avsnittet av podden On the Media som handlar nämligen om hur många av de män som Donald Trump vill ha i sin stab också är influencers. RFK gör betald reklam för Boxbollen (ja, en boll som du fäster vid huvudet med ett snöre och boxar på), Pete Hegseth säljer sin bok -The War on Warriors, Mehmet Oz sina kosttillskott, och Matt Gaetz, som inte längre har chans på en plats i Trumps stab, har tagit sig till Cameo (eller som podden Hysteria kallar det, “OnlyFans för fula personer”). Och så har vi förstås Trump själv, som säljer allt från parfym och biblar till skor, böcker, vin och golfklubbor.Att vara influencer är ett jobb, men det gör mig lite stressad när det smyger sig in i yrkesroller som politiker och journalister blir det ett problem. Är det bara en tidsfråga innan lärare står framför klasser “i samarbete med valfritt företag”? Eller läkare som passar på att göra reklam för en viss medicin (eller vänta, det existerar ju redan).Det finns redan ett begrepp för fenomenet: Influencer creep kallas det när offentliga personer lägger till betalda samarbeten kopplade till sin egen persona. Normer och beteenden som tidigare var förknippade med influencers börjar bli normalt även för personer i andra yrkesroller eller sociala sammanhang. Problemet är såklart: säger de här personerna något för att de får betalt för det eller endast på basen av expertis. Dessa två kan såklart överlappa varandra, men med handen på hjärtat är inte allt som influencers rekommenderar exakt som de beskriver det.Det är inte svårt att räkna ut varför influencer creep existerar. I USA där väldigt många inte har en enda nära vän blir parasociala kontakter viktig. Att ha på Joes Rogans röst i sitt öra i flera timmar varje vecka gör att det ibland blir svårt att minnas att det inte är en kompis som pratar med en, utan en ultrarik poddare som gör intervjuer och säljer kosttillskott. Den intimitet som byggs upp via sociala medier och poddar ger dem en makt över sina följare som är svår att konkurrera med. De når rakt in i vardagen, utan det filter av professionalism som traditionella politiker och journalister fortfarande ofta försöker upprätthålla. Resultatet blir att gränsen mellan vänskap och marknadsföring suddas ut och makten att påverka både privata och politiska val förskjuts i snabb takt.Den här veckan tycker jag att nyhetsbrevet blev extra bra. Prenumerera gärna!