Louise på Hej Hej Vardag skriver om hur många utgår från att hennes illustrationer är gratis eftersom de ligger ute på nätet. Så här skriver hon: “Men jag vill påminna om att det ligger en massa arbete bakom. Att det ofta tar flera dagar att göra en bild. Och antingen har jag fått noll kronor för den eller så har någon annan betalat. Även om jag skulle säga okej så blir det ju att jag tar ett jobb från mig själv eller någon annan illustratör. Till slut urvattnar vi ju vår egen bransch.” Detsamma gäller såklart texter. Jag förstår att det kan kännas otroligt frustrerande att trycka på en länk en kompis publicerat och sen mötas av en betalvägg. Men att producera text tar tid och kompetens. Det är ett jobb lika mycket som att snickra stolar, ta han om sjuka människor och servera mat på restaurang. Skribenter, illustratörer och fotografer har också hyra att betala och behöver mat att äta. Jag fattar att man kanske inte vill binda sig till en specifik nyhetssajt och hoppas precis som Louise lösningar där man kunde köpa, säg 10 artiklar per tidning. Systemen för att betala för det man konsumerar måste bli smidigare. Som journalist vill jag ändå påpeka att det finns en fördel med en hel tidning. Att snubbla över en text man inte nödvändigtvis själv skulle ha valt istället för att mura in sig i en bubbla. På redaktioner finns det redaktörer vars jobb är att sålla ut dagens viktigaste nyheter och göra ett helhetspaket av dem. Nyhetsmedia har ett demokratiskt uppgift och personligen tycker jag att man som medborgare i en demokrati har en skyldighet att hålla sig ajour med omvärlden. Hur ska man annars kunna veta men man ska rösta på? För en tid sen läste jag den här krönikan på Svd av Håkan Lindgren och tänkte att vi skulle prata om den i podden, men den passar lika bra in här. Den handlar om hur våra personuppgifter är värda miljarder och hur vi egentligen borde få betalt av techjättarna som Facebook, Google och Amazon. Eller börja betala för e-post, social media och söktjänsterb för att få tillbaka kontrollen. Jag vet att det låter helt absurt nu när vi vant oss vid att allt är gratis. Lindgren föreslår ett fackförbund för 2, 7 miljarder Facebookanvändare “Medan ett internet baserat på reklam och övervakning byggdes upp fick vi hela tiden höra att alla som använde nätet var duktiga små rebeller som vägrade konsumera vad etablissemanget erbjöd. Det är en lögn som ingen har behövt stå till svars för.” Som journalist på en tidning fick jag lön oberoende av hur många som betalade för innehåll. Å andra sidan fick en tredjedel av mina kolleger sparken på grund av dålig lönsamhet ungefär vartannat år. Som frilansskribent är jag väldigt medveten om folks lust att betala för det jag producerat. Och hur små arvoden vissa magasin har. Häromdagen fick jag ett erbjudande om att skriva 7000 tecken, inklusive tre olika intervjuer, för knappt 400 euro. Jag var såklart tvungen att tacka nej (gjorde det med en förklaring på hur totalt orimligt detta var), men det säger en hel del om branschen. Jag vet att många föredrar reklammodellen, men själv tycker jag att det klingar så illa i dessa tider av klimatkris. Det finns såklart produkter som inte är materiella och eftersom jag verkligen vill fortsätta blogga dyker det upp samarbeten här då och då, men drömmen är en värld där folk betalar direkt till upphovskvinnan. Varför inte liksom, man betalar ju redan för Netflix, Spotify, HBO etc etc Det dyker också upp allt fler lösningar för motsvarande i poddvärlden. Och säkert en dag i bloggvärlden också? Och ett STORT tack till alla er som prenumererar på Magnus och Peppes podcast <3 Jag ÄLSKAR er. Ni är framtiden. Hoppas att detta inte blev för flummigt. Jag är nämligen dunderförkyld och måste gå och lägga mig nu. Skriv gärna om hur ni tänker i de här frågorna Read more