På Yle, alltså public service i Finland, kör ett av aktualitetsprogrammen temat: Karlvecka (Äijäviikko). Äija betyder ungefär karlakarl, riktig man eller kanske grabb. Jag vet inte riktigt om det finns nåt motsvarande ord på svenska. Så här kanske: När reklambyråer vill sälja köttprodukter till en viss målgrupp män använder de ordet äijä. Under den här veckan kommer programmet Halv sju att granska historiska män, män med speciella intressen (till exempel snöskottning) får stiga fram och prata om sina älsklingssysslor, män får tala om vilka råd de fått av sina pappor och så utlovas “intressanta manliga gäster”. Tittarna får skicka in sina egna mansberättelser. I slutet av veckan klär redaktionens kvinnor av sig och uppträder halvnakna framför männen. Nu tänker ni: “Vad kul att Yle satsar på satir, det ligger ju minst sagt i tiden! Ett bra sätt att lyfta fram stela könsroller, stereotypa uppfattningar och skev representation i media. Kvinnor utgör hälften av världens befolkning, men förekommer bara i en knapp fjärdedel av det globala nyhetsflödet. Gud vad skönt att public service står upp alla tittare.”Men det är inte satir. Det är bara finsk television. Read more