Twitter har fortfarande inte dött, men har nog inte så mycket liv kvar i sig, i alla fall om Elon Musk fortsätter styra skeppet. Men kanske det inte bara är Musk! Det går också dåligt också för andra text- och bildbaserade sociala medier. Det enda som verkar klara sig riktigt bra (och en av de få som anställer istället för att sparka folk) är Tiktok.Och ärligt talat är Tiktok är inte speciellt socialt. Det är mer som en modernare version av att sitta med en fjärrkontroll i handen och flippa mellan olika tv-kanaler i hopp om att hitta något bra. Bara en liten procent producerar innehåll som andra sedan konsumerar. Delvis för att det är mycket mer tidskrävande att skapa videoinnehåll än att skriva en text på Twitter eller lägga upp en bild på Instagram.Vi håller på att lämna en epok. Minns ni de första åren av Facebook? Det var fortsättningen på de bloggarna där folk skrev om sina privatliv. Alla bilder skulle upp och alla berättelser in. Vi tänkte inte så mycket på integritet, identitetsstöld eller på att framtida arbetsgivare skulle googla oss. Sedan kom Instagram som visserligen var socialt, men snabbt formades till ett forum för att sälja saker eller presentera sig själv i bästa möjlig dager.Min spaning är att vi befinner oss i någon form av vibe shift. Vi har haft sociala medier i femton år och kan med säkerhet konstatera att speciellt unga människor mår dåligt av bland annat Meta. Och ärligt talat, hur ofta är du lyckligare som människa efter att ha scrollat loss på Instagram eller Tiktok i 30 minuter? Vad blir det då? Jo, tydligare gränsdragning mellan reklam och person (flöden som är bara influencerreklam), mindre (mer eller mindre hemliga) grupper, ännu mer rörlig bild, ännu fler olika former av ljud (Tiktok utmanar Spotify) och såklart kurerat innehåll. Lite som det här nyhetsbrevet. Internet är stort och massan av information är betungande. Låt folk gräva fram det bästa åt dig.Här finns veckans länkar.