Jag är fortfarande otroligt förkyld om någon undrar. Enligt min egen självbild är jag aldrig sjuk, men sedan vi flyttade till USA har jag haft bihåleinflammation, halsfluss och nu denna dunderförkylning. Jag måste tydligen omvärdera min bild av mig själv nu när jag ligger här i sängen under två duntäcken, omgiven av näsdukar, choklad, Dayquil och självömkan. Jag lyckades ändå skrapa ihop mig själv för att tillsammans med klippan Marianne dra två Friday Lab-sessioner. Vi drog igång min favoritmodul där vi pratar om varumärken (förr talade man om anseende eller rykte), hisspitch, nätverkande och storytelling. Ingen människa är såklart en vara eller en produkt. I praktiken går det ut på att identifiera vilka styrkor och värderingar vi har, hur folk uppfattar oss (en uppgift är att fråga runt), vad folk ber en om hjälp med (och om det är något vi vill vara expert i) och om varumärket korrelerar med ens värderingar. Hur vill vi att folk beskriver oss när vi inte är där. Storytelling är kanske 2010-talets mest uttjatade begrepp, men det går inte att komma ifrån att allt handlar om historier. Skillnaden är bara att vissa är bättre på att berätta dem än andra. Av någon orsak lär vi oss i skolan att berättelser är mindre fina än att stapla upp fakta. Det är helt fel. Vill man att lyssnarna ska komma ihåg det man sagt lönar det sig att måla upp en så tydlig bild att de lever sig in i historien. Beskriv känslan, färgen, lukten, värmen osv Fundera på vem du talar med/till och hur Gällande nätverkande är mitt bästa tips att se folk som potentiella kompisar istället för att fundera på hur de kan vara till någon nytta. Mer om det och den svagaste länken pratar vi om i den senaste podden. Read more