Så här skrev Emmanuel Karlsten efter att ha sett diskussionen på Publicistklubben: Framtidens journalister eller profiler kommer inte dubbas av journalisthögskolan, de kommer inte att adlas av traditionella tv-kanaler, utan växa fram från de som klarar av de sociala relationerna bäst. Det är därför journalister behöver vara varumärken. Eller kalla det att vara ”personlig”. Precis som vi behöver vara personliga när vi träffar folk vi intervjuar. Vi säger hej, pratar väder, drar en anekdot, visar oss närvarande och på samma nivå innan vi börjar vårt samtal. Det har inte krävts tidigare. Då har det inte funnits särskilt många kanaler att välja på. Vi har tvingat in våra läsare, lyssnare och tittare till oss. Idag måste vi förtjäna vår plats. Det kan vi försöka göra genom att låta våra mediehus varumärken ta plats i sociala medier. Men där upptäcker vi snabbt att de knappast kan vara lika sociala som människor. Läs hela texten här. Jag måste tillägga att journalister naturligtvis måste ha kunskap om källhänvisningar och kunna leverera material i ett sammanhang och gärna med en analys. I dag deltog jag i ett seminarium där framtidens journalistik diskuterades och under lunchen sade någon att de mest trovärdiga journalisterna är personer som är transparenta med sina värderingar och ställningstaganden. Read more