Sprang en vända och lyssnade igen på först Medierna i P1 (ett ganska tråkigt avsnitt så just det kan ni hoppa över) och sen på The Minimalists som jag bloggade om för någon dag sedan (i medeltal äger förresten amerikanerna 300 000 saker, sjukt va?). Minimalisterna gör visserligen mycket reklam för sig själva, sina böcker och sin dokumentär, men de har aldrig utomstående sponsorer. Vilket egentligen ganska självklart, om man pratar om att äga så lite som möjligt blir det en paradox att ha en sponsor som uppmanar lyssnarna att köpa saker. Jag hoppas verkligen att annonsfriheten är en trend. Eller snarare att folk hellre donerar eller betalar för den kultur de konsumerar. Det här är ju ett stort problem min journalistiken. Få vill betala för det de känner att de kan få gratis på annat håll, eller ungefär samma sak. Det leder till att mediahusen måste göra branded content eller advertorials som är nästan som journalistisk, men sponsorerat av företag. Och det kan vara hur intressant material som helst, men ruckar ändå på journalistiskens oberoende. Ni fattar. Om man betalar för podden man lyssnar på undviker man att bli påverkad av kommersiellt innehåll. Om folk prenumererade på den här bloggen och betalade nån euro i månaden skulle det inte finns några annonser eller samarbeten på den. Brasklapp: Nu menar jag inte att alla annonsörer är av ondo. Alla blogg- och poddsamarbeten som jag gör är med företag och organisationer jag verkligen gillar (tex Exaudio och Marthaförbundet). Read more