Var så bakis när jag packade för att åka iväg till landet och Publicistförbundets årsmöte, där bland annat Maggie och jag (och Turtschaninoff och Henriksson) pratade om podcasts, att jag glömde ta med sladden som överför bilder från kameran till min dator. Bloggen blir mer visuell i morgon. Några saker jag tänkt på och vi pratat om:Det är skillnad på att vara journalist och mediepersonlighet. Bara för att man hörs och syns i media betyder det inte automatiskt att man är journalist. Roligt att allt fler börjar få in annonser i bloggar och poddar! Folk ska naturligtvis få betalt för sitt arbete och i dessa tider då allt fler journalister tvingas frilansa är det välkommet med fler inkomstkällor (lärde mig i dag att det finns och utbildas alldeles för många journalister i Svenskfinland). Dessutom mår demokratin bra av många röster. Det bästa vore naturligtvis om läsarna/lyssnarna ville betala nåt slags prenumerationsavgift, men eftersom det är osannolikt är det annonsörerna som får stå för lönen. Som konsument är det ändå bra att komma ihåg: om någonting är gratis är du vanligtvis inte kund, utan snarare produkt. Det finns snygga sätt att ta in annonspengar och så finns det lite fulare. De snygga är att skapa en klar linje mellan egen åsikt och sponsorerat budskap. Vi kommer att börja sälja annonser till Vad har Peppe lärt sig under veckan som gått? och pratar mer om hur vi tänker om finansiering i podden vi bandar in i morgon. OCH här är Lördax-klippet där jag pratar om Los Angeles, hur det är att studera vid USC och om hur det var att ta familjen under armen och flytta till USA i förmiddagens. Lyssna gärna på hela, men om ni inte har två timmar på er börjar jag prata ungefär 1h 15 minuter in i programmet. Read more