Det här har jag tänkt på hela veckan: Under 1900-talet steg IQ-testresultaten kraftigt, i snitt tre poäng per decennium. Eftersom ökningen gick så snabbt kunde den inte bero på genetik, istället handlade det om en slags software-uppdatering i hur människor lärde sig tänka. Skolan gick bort från att memorera saker till att lära elever i mer akademiskt, abstrakt tänkande. Samtidigt krävde moderna jobb mer problemlösning, och massmedier vidgade människors perspektiv. Tillsammans gjorde det människor bättre på att resonera och tänka i kategorier, vilket är precis det IQ-tester mäter. De dåliga nyheterna är att trenden har vänt nedåt under 2000-talet. Forskaren Elizabeth Dworak analyserade nästan 400 000 amerikanska IQ-test mellan 2006 och 2018 och upptäckte sjunkande resultat i flera centrala områden, särskilt i abstrakt problemlösning och mönsterigenkänning, framför allt bland unga vuxna och personer med kort utbildning. En förklaring (av flera) är att vi matas med sammanfattningar på sammanfattningar eftersom vi får en så stor del av vår information från sociala medier, AI-sammanfattningar och poddar, som i sin tur upprepar saker de hört. Så vår tids dumhet handlar helt enkelt om vilket träningsdata vi matas med.Mer om detta och annat som kan vara kul att läsa finns i mitt nyhetsbrev. Läs här.