I en värld för länge, länge sen, när många av er ännu gick i lågstadiet var Facebook en plats för vänner. Man loggade in för att se 54 bilder från en fest, läsa ett kryptiskt statusmeddelande från en kurskompis och lurka på en ny/ gammal förälskelse. I dag har vänskapsbanden reducerats till en nostalgifunktion under en pytteliten flik kallad Friends, som Mark Zuckerberg själv beskriver som en ”throwback to OG Facebook”.Ironiskt nog har just den här fliken fått spela huvudroll i Metas pågående monopolmål, som FTC (USA:s konkurrens- och konsumentskyddsmyndighet) drog i gång redan 2020. FTC vill visa att köpen av Instagram och WhatsApp i praktiken gav Meta ett monopol på personliga sociala nätverk. Metas försvar är enkelt: sådana nätverk existerar inte längre.Och Zuckerberg har faktiskt en poäng. Människors beteende på sociala medier har för länge sedan flyttats från vänners uppdateringar till algoritmstyrt innehåll från okända konton. TikTok visade vägen med sin extremt framgångsrika For You-sida och Meta följde efter med Reels och AI-rekommendationer. När Facebook testade att öka andelen väninlägg i flödet sjönk användartiden. När de istället ökade mängden korta videor steg den. I dag är bara 7 procent av tiden på Instagram och 17 procent på Facebook ägnad åt vännernas innehåll. Sociala medier rör sig allt mer mot att vara underhållningskanaler som Netflix än plaster där man interagerar med andra människor.Samtidigt pågår ett nytt skifte då ociala medier fylls av AI-skapade bilder, videos och till och med vänner i form av chatbots . Meta är all in och Zuckerberg talar redan om en framtid med smarta glasögon som smälter samman den digitala och fysiska världen. Frågan om detta verkligen är det folk vill ha. Det gick ju inte superbra för Zucks Metaverse. Kanske det snarare är små slutna grupper, privata chattar och mikro-communitys som är nästa steg. Sociala medier är inte längre byggda för våra relationer, utan för vår uppmärksamhet och att i längden sälja grejer och information om oss så att vi mer sannolikt ska köpa grejer. Kanske vi närmar oss slutet? Vad säger ni?Här ligger mitt nyhetsbrev.