Den här veckan hade jag tänkt skriva om spaningar kring 2024, som att Tiktok kommer att växa ännu mer och sno allt fler tittare från Netflix och de andra streamingplattformarna, men sedan började jag prata om kreativitet med min man. Han brukar nämligen mer eller mindre på skämt säga att jag borde skriva deckare eftersom det tydligen är något som alla vill läsa, eller enligt Alex Schulmans tyska förläggare, nuförtiden också romance.Det finns såklart en pytteliten chans att jag skulle skriva en helt okej deckare, men risken är att jag skulle tycka att det är så oinspirerande och svårt att jag skulle slarva och det inte skulle bli bra. Det är svårt att skriva en hel bok om man inte själv är speciellt intresserad av den. Detsamma gäller romance, jag bryr mig inte om älvor som tampas med omöjlig kärlek eller en amerikan och en ryss på en rymdstation som blir kära i varandra. Jag är omotiverad att skriva sexscener i ett rum med noll gravitation. (Jag har verkligen inget emot deckare eller romance, jag kan bara inte skriva om sånt).Mitt motstånd för att skriva vissa litterära genrer går kanske inte direkt att översätta till dagens kreatörer, men det finns ändå någon likhet i att skapa för att sälja eller skapa för att skapa. Jag tror att vi håller på att uppfostras i att den med mest likes och försäljning gör det bästa och att vår uppgift är att anpassa oss efter det vi tror att publiken vill ha snarare än det vi verkligen vill göra. Det är svårt att uppfinna något nytt om man ständigt oroar sig för hur det ska tas emot. Och jag tror att det hållit på så länge att det till och med är svårt för oss att identifiera vad vi verkligen vill eftersom vi är så vana vid att välja det som ger oss omedelbart bekräftelse.Min dröm är att 2024 ska bli ett år då vi sluta anpassa vår kreativitet efter vad vi tror säljer bäst eller får flest likes och istället bara köra på. Att vi vägrar att låta kvantitet diktera kvalitet och skiter i vad försäljningsavdelningen tycker är lämpligt. Vi släpper tanken på att varje kreativ handling måste vara en försäljningsframgång eller en social mediehit.Låt en kvinna drömma.Och köp julklappar från små butiker, köp presenter som går att äta och dricka, köp uppleveler, köp böcker (det betyder mycket både för författaren och den som kommer att läsa boken.Här finns alla länkar från mitt nyhetsbrev.