Över en middag hos några amerikanska vänner började jag och en person i den andra familjen argumentera om hur mycket Metas Mark Zuckerberg egentligen kunde påverka folkmordet i Myanmar. Jag sa mycket, han sa att det är jättesvårt att kontrollera saker som händer och sprids på Facebook. Jag sa att det tydligen är jättelätt att kontrollera att kvinnliga bröstvårtor inte syns. Han tyckte jag var löjlig.Det sista är svårt att argumentera emot, jag är verkligen ofta ganska löjlig som person. MEN det som stör mig inte bara gällande Zuckerberg, utan bland annat också Elon Musk, en viss före detta amerikansk president och The Kardashians är girigheten. Den där jävla girigheten som aldrig verkar sina hur mycket pengar man än har. Krydda den med ett enormt bekräftelsebehov. Den som skiter i att människors liv förstörs eftersom de här personerna befinner sig så långt ifrån dem både fysiskt och ekonomiskt.Allt omkring oss slipas och förbättras för att vi ska kunna konsumera mer. Nu när Netflix tappar prenumeranter medan Tiktok samlar på sig allt fler nedladdningar förutspår jag att streamingtjänsterna vässer sina algoritmer och minskar valmöjligheterna. Att tillbringa minst en kvart för att bestämma vilken tv-serie eller film man ska kolla på är inte bra från business (decision fatigue). Då funkar det bättre att genast kastas in i något som algoritmen räknat ut att tillfredsställer en. Netflix blir mer som Tiktok. Kurerat innehåll är det vi vill ha.Och det är ju ungefär det som en del nyhetsbrev handlar om. Att en person väljer ut till exempel ett gäng läsvärda texter för folk som är intresserade av samtiden att läsa. Min dröm är att allt fler ska betala en liten summa för innehåll istället för att överösas av reklam. Tusen tack alla ni som betalar för mitt nyhetsbrev! Det kostar bara 5 dollar i månaden och då får ni en liten krönika och en lång rad artiklar som breddar på allmänbildningen. Speciellt glad blir jag när gratisprenumeranter börjar betala. TACK för att ni gör det!Här finns länkarna.