Tidigare i veckan länkade journalisten Elin Häggberg aka Teknikfik (följ henne!) till en artikel på Vox som handlade om onlinekurser (Elin skrev den gamla sanningen om att de onlinekurser som säljer handlar om hur man säljer onlinekurser). Eftersom mitt kvinnonätverk, Friday Lab, också säljer onlinekurser (de är jätterbra!) blev jag såklart nyfiken och läste. Det var en både kul och nedslående läsning. Elin skrev själv på Twitter att hon tyckte att onlinekurserna fick lite väl mycket skit i artikel. En stor del av den fokuserade nämligen på influencers som säljer sin story eller något oidentifierbart och omätbart. Att stiga upp klockan, fem, träna och bara äta proteiner gör en inte automatiskt till en framgångsrik person. Och vad innebär det egentligen att “unlock your potential” eller att lära sig manifestera fram sina drömmar? Vissa influencers lovar att sina följare att avslöja hemligheten med framgång, men det finns sällan en quick fix eller en hemlig kod. Att de här personerna är framgångsrika handlar delvis om att de utger sig för att lära sina följare bli framgångsrika. Det blir en rundgång. Alla kan ändå inte, gudskelov, bli Andrew Tate.Däremot kan en person som är bra på att undervisa verkligen hjälpa folk. Ett jättebra exempel i artikeln är kvinnan som lärde ut Excel på ett snabbt och lättfattligt sätt. En bra lärare som ger en verktyg och svarar på frågor kan vara ovärdeligt. Det mesta kan man såklart googla eller ChatGPT:a sig fram till, men det går snabbare att lyssna till ett proffs. Och tid är ju som bekant pengar. Jag köper själv ibland kurser om ridning och surfning för att bli bättre.Hur som helst, onlinekurser ersätter såklart inte universitet. Möjligheten att diskutera med smarta och kunniga personer, lära sig tänka kritiskt och hur källkritik och forskning fungerar är sällan teman som säljer mest, eller alls.Här finns länkarna.