Hej och välkomna till årets sista fredagsbrev!Den här veckan gör jag några roliga framtidsspaningar inför 2022. Ni får reklamera om exakt ett år om ni upplever dem som var värdelösa.Det tar mig emot att säga det, men jag tror att 2022 kommer att vara LinkedIns år. Vänta! Sluta inte läsa! Så här: De andra stora sociala medierna som Instagram, Tiktok, Snapchat och Facebook är redan proppfulla av duktiga kreatörer och bra innehåll (okej, minus FB). På LinkedIn finns det utrymme att skina, plus att det för företagare kan vara intressant att möta en vuxen publik (med egna pengar) istället för tonåringarna på Tiktok. Mer om detta och hur viktiga kreatörer är i bland annat det här avsnittet av The Prof G with Scott Galloway. (jag tror också att det är dags för oss gamlingar att återuppliva våra Snapchat-konton, men mer om det en annan gång).Droger: Weed är laglig vardagsmat i Kalifornien. Däremot är kokain inte bara cheugy, utan också direkt oetiskt att använda, jag tänker på människorättsaspekten med karteller, förtryck och mord. USCH! Däremot förutspår jag en öppnare diskussion om MDMA och psilocybin i bl.a. vården (och utanför den). Tyckte mycket om Kara Swishers intervju med Michael Polland om hans bok “Trip report” om t.ex. hur vi ser på olika sorters rusmedel. Kaffe är också knark!Clubhouse kom och gick (eller användarna gick), men istället kom Twitters “Spaces” och Spotifys “Greenroom”, jag tror inte att vi 2022 ska överge tanken på sociala medier i ljud. Delvis för att det inte riktigt finns så mycket tid kvar av dagen att fylla med text, bild och video. Snack man man lyssna på medan man tränar, städar, lagar mat eller borstar tänderna.Några andra kortare spaningar: Wellness, inklusive allt från yoga till grönsaker och astrologi, kommer att fortsätta växa. Ni kan vänta er tighta jumpsuits, låga jeans och långa byxbuntar. Vi slutar flytta ut ur städerna och umgås med våra grannar. Republikanerna vinner mellanårsvalet, Trump misslyckas med sin social media-satsning, men börjar synas på Twitter, Facebook eller någon av de andra stora. Folk kommer att resa mycket. Web 3.0 och blockchain går inte längre att ignorera. Vi satsar allt mindre på öppna stora sociala medier och söker oss till mindre, hemligare communites. Vi betalar för innehåll.Här kan ni läsa veckans länkar: peppe.substack.com