Jag började blogga redan 2005. På den tiden skrev jag mest om vad jag funderat på och vilka fester jag gått på. Det var helt kravlöst och inte så bra, men jag lärde känna människor som än idag är mina vänner. Några år senare började jag få inbjudningar till Stockholm Fashion Week och olika event som pr-byråer i Helsingfors och Stockholm ordnade (okej, det var också för att jag blev chefredaktör för ett magasin, inte bara pga av bloggen). Samtidigt började företag började få upp ögonen för hur bra det gick när stora bloggare tipsade om produkter.När Instagram och senare Tiktok tog över bloggarna ökade också reklamen. Jag var alltid lite försiktig med samarbeten eftersom jag jobbade som journalist tänkte att den kunde göra mina reportage mindre trovärdiga. Dessutom fanns det alltid något som skavde i mig att hela premissen för att vara influencer var att få folk att lita på dig och sedan kränga grejer på dem. Det är ju vad säljare och marknadsförare alltid gjort, men som influencer säljer man sig som kompis och ens följare skapar parasociala relationer med en (en parasocial relation är alltså ensidig sådan, den mellan en känd person och ett fan). Men jag har kanske fel!I veckan lyssnade jag avsnittet av P3 Dystopia som handlade om influencers och lärde mig att generation Z är mycket mindre känslig för reklam än vad millennials och generation x är. De ser det som en naturlig del av en relation på sociala medier. Och helt fel har de inte. Influencers skapar ju kul och intressant content och någon form av betalning ska de ha. Enligt Dystopia är Tiktok av alla sociala medier den plats man är minst känslig för reklam (kanske delvis för att den reklam man ser där är så välgjord?).Hur som helst, eftersom jag ändå var inne på influencerspåret passade jag på att se SVT-dokumentärserien Priset vi betalar som handlar om svenska influencers som gör olika sorters skönhetsoperationer som samarbeten med kliniker och sedan marknadsför dem för sina följare. Även om jag fattar att sånt händer var det ganska chockerande att följa med de unga kvinnorna på väg till Turkiet för en BBL (Brasilian Butt Lift).Vad vill jag säga med det här? Mest kanske att det är sorgligt att kvinnokroppen ska formas efter rådande trender. Fine att det inte är någonting nytt (korsetter, svältkurer och fötter som binds) men aldrig har botox, fillers och rena operationer varit så tillgängliga som nu. Samtidigt som grejen med trender är att deförändras. Alla stora influencersförebilder har vid det här laget tagit ut sina rump- och bröstimplantat och den magra kroppen är inne nu. I grund och botten handlar det om att det finns mycket pengar att tjäna på människors längtan efter bekräftelse. Ja och att en influencer man följer inte är ens kompis.https://peppe.substack.com/p/fredagslankar-den-24-mars-2023