I ett tidigare nyhetsbrev skrev jag om hur sociala medier blir allt mindre sociala, vi träffas i mindre slutna grupper på olika appar och det vi lägger upp offentligt är innehåll som ska roa och engagera snarare än kultivera vänskapsrelationer. Vi publicerar för våra följare istället för att föra en dialog. Sociala medier som Tiktok påminner mer om Netflix än det nätverk som Mark Zuckerberg skapade i tidernas begynnelse.Inte nog med det, den klassiska influeraren håller på att förlora i relevans. Ta till exempel The Kardashians, när resten av världen bävar under höga räntor, skenande inflation och hotet om en lågkonjunktur är det inte walk in closets för skor eller väskor för att inte tala om tjugo minuters-resor i private jets (flex culture!) som folk vill kolla på. Det extremt kurerade och till perfektion fixade är också ointressant. Vi orkar inte längre scrolla igenom en karusell på Instagram bestående av en influerare i samma outfit fast olika poser. Gäsp.In stiger kreatören. En person som får sina följare att skratta, gråta, hisnas, känna igen sig, lära sig något nytt, ni fattar. En som skapar innehåll annat än genom att vara passivt och perfekt snygg och välklädd. Blick stilla fångad i en rörelse. En del influerare kommer såklart att utan problem ta steget över till kreatörskapet, men jag tror att det kan vara svårt för andra. Hyperindividualismen där allt utgår från den egna personen till att se vad man kan göra för att underhålla andra kan bli ett problem när man ska omvandla det till underhållning.I kreatörseran faller både poddar och nyhetsbrev in. Vi vill ha mer än bara yta under rubriken “ouppnåelig inspiration”.En kreatör som alltid varit väldigt duktig på att skapa kul innehåll är författaren och bloggaren Sandra Beijer. Hennes blogg är som ett magasin och alla samarbeten hon gör är snygga, kul och originella. Det är aldrig slentrianuppmaningar att köpa något, utan alltid: content is the user experience.Här finns veckans bästa läsning.