I veckan lyssnade jag på den svenska podden P3 Dystopia som handlar om dystopiska(!), men inte helt osannolika framtidsscenarion. Det här avsnittet fokuserade på stress hur stress tar livet av oss, om hierarkisk japansk arbetskultur och hur dåligt en usel chef kan få en att må. Har du en dålig chef kan det löna sig att byta jobb, hen kommer sannolikt inte att ändra på sitt beteende. Stress är dödligt så kom ihåg att ta en paus, andas och gör saker som gör dig lugn och lycklig (själv umgås jag med djur, vistas vid vatten och läser böcker).Men det var inte det jag skulle skriva om.Förra veckan hade jag äran att rapportera live om Grammygalan både för Efter fem på Tv4 och Morgonstudion på Svt. Snacket efteråt handlade till en irriterande stor del om Madonnas ansikte. För er som inte följer Madonna på Instagram/Tiktok förstår jag att det var en chock att se henne. Hon ser… annorlunda ut.Madonna är 64 år gammal och det innebär att det vanliga kvinnohatet nu är ackompanjerat av en ordentlig dos åldersdiskriminering. Hon har inte “åldrats med värdighet” eller tagit hand om sitt utseende på rätt normativt sätt. Som kvinna ska du nämligen “ta hand om ditt utseende” men bara till den grad att det inte syns.Både The New York Times (gåvoartikel) och The Washington Posts (gåvoartikel) hade intressanta analyser kring Madonna och vad det säger om vår kultur. Går hon i bräschen för andra kvinnor genom att se ut som hon gör? Är det en avsiktlig provokation? Eller har hon fallit offer för det enorma trycket på kvinnor i offentligheten? Blir vi provocerade för att det är så uppenbart att Madonna förändrat sitt utseende och det inte ser “naturligt” ut?Jag tycker att Jessica Defino uttrycker det bra sitt nyhetsbrev.“For example: When plastic surgery is subtle, we call it “good work.” When plastic surgery is obvious, we call it “bad work.” The message is, a “good woman” with “good work” conceals the labor they perform to make the entangled constructs of beauty and womanhood seem natural.”Defino skriver ofta om “aesthetic labor”, arbetet och pengarna kvinnor lägger ner på att matcha de kulturella förväntningarna på hur en lyckad kvinna ska vara (utan att det arbetet syns). Det finns såklart en skala där Madonna ligger ganska långt ut och någon annan som på sin höjd använder mascara ligger i andra ändan. Samtidigt hetsar skönhetsindustrin med en armé av beautyinfluencers oss att jobba hårdare för att bli snyggare.Vår besatthet av kvinnors utseende och beteende är såklart inget nytt fenomen. I den nya Pamela Anderson-dokumentäreren får Anderson till lust och leda svara på frågor om sina bröst (av manliga programledare). “JA DET ÄR IMPLANTAT! “Och när Britney Spears som tonåring fick förklara att hon fortfarande inte hade haft sex med Justin Timberlake. Kvinnor i media framställs fortsättningsvis som främst kroppar. Och det vi ser omkring oss (bland annat på sociala medier, i reklam och film) skapar vår verklighet.(Män drabbas också. Det kan ni få bekräftat i den här texten om Twinks. Unga vackra män som, enligt artikeln, förvandlas till medelålders mindre vackra män. Exempel 1: Leonardo DiCaprio Ibland blir dock en Twink Death en Dilf Birth. Herregud, jag fattar knappt själv vad jag pratar om. Men jag älskar internetkultur!).