Tycker ni att det känns lika tråkigt som som jag att lägga upp innehåll på sociala medier? Det är inte bara social media fatique och den mer eller mindre subtila ångest över att fläka ut sitt privatliv och som plattformarna sedan kan sälja vidare. Det är också att alla flöden mestadels består av underhållande innehåll som ska få oss att köpa mer grejer. Sociala medier är inte längre en plats att vara social på, det är ett ställe att skapa tillräckligt bra content för att kunna sälja grejer.Förra veckan delade jag den här artikeln som handlade om sellout-kulturen vi lever i. Om hur allt fler allt oftare blundar för sin egen integritet för att kunna tjäna en hacka. Eller så är det inte att blunda, utan snarare en normalisering av folk vi följer, vare sig vi känner dem personligen eller om de bara är parasociala kontakter, vill få oss att köpa grejer.Det är extra tydligt inom kultur- och nöjesbranschen. Folk köper färre böcker, och författarna får jobba hårt på sälja intressanta och snygga versioner av sig själva för att locka in köpare/läsare. Musiker tjänar inte mycket på streaming och därför gör till och med stora stjärnor som Lady Gaga reklam för migränmedicin (alla uppmanas att synas på Tiktik). Skådespelaren, manusförfattaren och regissören Ben Affleck syns i reklamer för Dunkin’ Donuts, Jack Harlow Dorritos, Snoop Dogg Sketchers osv. Alla gör collabs och eftersom alla gör det är det helt naturligt att snurra in sin persona i ett brand.Jag som var tonåring när Nirvanas Curt Cobain pratade om att ens artistiska integritet inte skulle påverkas av stora företag och därför känner jag alltid en subtil skam när jag lägger upp affiliate länkar på mina instagramstories. Cobain skulle bli besviken. På sistone har jag ändå insett att min skam bara är ett tecken på att jag tillhör en annan generation, en som är rädd för att uppfattas som en sellout. Ingen tänker så längre. För yngre generationer är the sidehustel med affiliate länkar och samarbeten en del av livet.Eftersom jag vägrar vara den sura gumman som tycker att det var bättre förr (på nästan alla sätt vara det inte det), vill jag inte kritisera hustlerkulturen. Kan ändå inte hålla mig från att muttra: riktiga vänner säljer inte grejer åt dig.Vad använder ni sociala medier till, och vilka?